23948sdkhjf

Online supermarkeder får flere kunder

Dagligvareportaler oplever en kæmpe vækst i antallet af forbrugerne, der køber deres dagligvarer på nettet.
Livsstilsekspert mener dog, at væksten vil flade ud i nær fremtid, skriver Food Culture.

En ny repræsentativ undersøgelse foretaget af Epinion for Irma.dk viser, at hver 10. dansker bruger museknappen og ikke indkøbsnettet, når der skal handles dagligvarer. Og ifølge Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør i Irma.dk, oplever kæden en stor vækst i antallet af forbrugere, der køber deres dagligvarer på indkøbsportalen.

- Vi har haft en årlig vækstrate på cirka 70-80 procent siden vores site startede op i år 2012. Det er min vurdering, at online handel indenfor alle områder vokser med tocifrede rater. Danskerne bliver mere og mere vant til at handle på nettet. Det breder sig også til dagligvareindkøb oplever vi, siger Jesper Wacherhausen" til Foodculture.dk.

Også Osuma.dk, der er en af de dagligvareportaler, som blev etableret først, oplever fortsat en stor vækstrate.

- Vi har haft en årlig vækst på 60-70 procent. Og vi ikke gjort noget for at markedsføre os. Det har vi nemlig ikke budget til. Så det er en ret pæn vækst, vi oplever, siger Steen Trier.

På trods af de store vækstrater, viser undersøgelsen også, at langt størstedelen af danskerne foretrækker at købe deres dagligvarer i supermarkedet. 82 procent svarer i undersøgelsen, at de aldrig har aldrig købt dagligvarer på nettet. Og 55 procent svarer, at de heller ikke har tænkt sig at prøve det af.


Livsstilsekspert Flemming Møldrup mener, at markedet vil flade ud.

- Det er min oplevelse, at de fysiske supermarkeder er blevet markant bedre til at give os en god indkøbsoplevelse med masser af økologiske og lokale varer. Pris kommer til at fylde stadigt mindre, mens kvalitet kommer til at betyde mere og mere, siger Flemming Møldrup til Food Culture.

- Jeg tror, at de convenience-fordele, der ligger i at handle på dagligvarer på nettet godt blive udfordret af den tidsånd, vi oplever i øjeblikket, hvor der et voksende behov på at være tæt på den fysiske vare. Af samme årsag tror jeg, at markedet for dagligvareindkøb på nettet vil flade ud indenfor en overskuelig fremtid. I hvert fald i de områder, hvor muligheden for dagligvareindkøb på nettet allerede er ved at være old news.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116